вівторок, 16 вересня 2025 р.

 

Вступ. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури

Мета: з’ясувати роль і місце літератури в житті нації; дослідити розвиток літератури; визначити особливості аналізу твору як в історичному, так і в естетичному контекстах; розвивати естетичні читацькі смаки, вміння сприймати тексти художньої літератури та аналізувати його, спостерігати, узагальнювати, робити висновки; формувати кругозір, світогляд; виховувати поважне ставлення до національної художньої літератури, її митців; прищеплювати любов до книги як джерела знань.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: виставка книжок художньої, навчальної, довідкової літератури; портретна галерея українських письменників, творчість яких вивчається в 9 класі; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.    Бесіда з дев’ятикласниками

Вправа "Пошук інформації"

 

Вчитель учням роздає підготовлені матеріали та ставить завдання: "Періодизація розвитку літератури. Запропонуйте, на вашу думку, ідеальний варіант періодизації розвитку літератури".

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

Книга є альфою та омегою будь-якого знання,  початком кожної науки. С. Цвейг

Прочитати десять тисяч книжок — усе одно, що зробити подорож за десять тисяч верст.

Китайське прислів’я

1.    Вступне слово вчителя

Український народ протягом своєї багатовікової історії створив високохудожню літературу, яка посідає гідне місце в світовій культурі. Українська література має велике суспільно-політичне, пізнавальне і виховне значення, бо в ній показано історію народу, його боротьбу проти соціального і національного гніту, боротьбу за волю та щасливе життя. У літературі правдиво відображена соціальна дійсність: різні етапи життя народу, його надії і прагнення.

 

Художня література — вид мистецтва, що є одним із наймогутніших засобів пізнання людини, інструментом впливу надійність. Саме література розвиває свідомість людини, її почуття, волю, психіку, формує людський характер — отже, створює особистість.

 

Письменник узагальнює життєві явища, створює типові образи, виявляючи при цьому своє ставлення до подій. Значення письменника, його творчості, а отже літератури, виявляються у тому, наскільки правдиво виражені інтереси і мрії народу. Художня творчість повинна служити людям. З літературних полотен ми дізнаємося про минуле, про сучасне, бачимо мрії людини. В нашій уяві формуються нові поняття, в душах народжуються не знані досі почуття. Саме літературні твори ми сприймаємо насамперед серцем, а вже потім практичним розумом.

 

І. Франко писав: "Мета красного письменства — викликати в душі читача живі образи тих людей чи речей, котрі нам малює поет, і ними будити ті самі чуття, які проймали душу самого поета в хвилі, коли творив ті образи".

 

Література ґрунтується на гуманістичних принципах, стверджує вічні загальнолюдські цінності; цим вона і є близькою і вкрай необхідною людям. Письменники у різних за жанрами творах показують різні верстви населення, розкривають талант простої людини, оспівують людей праці, прищеплюють інтерес до власної історії, любов до рідної землі, батьків, до близьких, до ближнього, до братніх народів... Література підтримує людей у тяжкі миті життя, надихає на подвиги заради інших, додає сили у доланні життєвих негараздів, вказує шлях до розв'язання важливих проблем. Цим вона і цінна для кожної нації.

Вікторина з учнями

Яку мав назву  дописемний етап літературної творчості, коли лише  усне слово мало змогу  зберегти кимось одним створену, зате багатьма відшліфовану та  вдосконалену  художню річ? (Фольклор).

Чи відмерла усна народна творчість з  появленням  писаного, а пізніше  й друкованого слова? Чому? (Ні. Вона функціонує паралельно, додаючи  останню темами, сюжетами, проблемами, образами, символікою, художніми засобами).

Про що засвідчує той факт, що до нас дійшли рукописи часів Київської Русі? (Київська Русь була однією із  наймогутніших держав Європи, культурно й духовно зрілою).

Хто з  відомих вам князів "засіяв нашу землю книжними словами"? (Ярослав Мудрий).

На території якого князівства після зруйнування у  1240р. Києва продовжили формуватися  література й мистецтво? (Галицько-Волинське).

 

 

Література існувала завжди з того моменту, коли була заснована мова. Історико-літературний процес поділяється на:

·                 давню літературу (ХІ–ХV ст.);

·                 стару літературу (ХVІ–ХVІІІ ст.);

·                 нову літературу (ХІХ — поч. ХХ ст.):

а) перших десятиліть ХІХ ст.;

б) 40–60-х років;

в) початку 70–90-х років;

г) кінця ХІХ — початку ХХ ст.;

·                 новітню (ХХ ст.);

·                  сучасну (теперішній час).

Престиж української мови, віру в її великі можливості утверджувала й поширювала передусім українська література.

Як же вона розвивалася?

Початком нової доби в українській літературі було опублікування «Енеїди» Котляревського в 1798 р.

На світовий рівень підніс українську літературу Т. Шевченко. Як народний подвиг Тарас Григорович оспівував боротьбу за волю, славу, національне самоутвердження. Чільне місце в українській літературі ХІХ ст. посідає П. Куліш — поет, прозаїк, журналіст, літературний критик.

Підтверджували нові таланти, що вливалися до української літератури на рубежі 50–60-х рр., зокрема, авторка «Народних оповідань» Марко Вовчок, поети С. Руданський, Л. Глібов. Помітний внесок у розвиток української поезії зробили П. Грабовський, В. Cамійленко.

Найвідоміші здобутки української літератури пов’язані з діяльністю І. Франка, його творчість була основою комплексного вивчення зв’язків української та світової культури.

2. Теорія літератури

Аналіз художнього твору — з’ясувати історію його написання, ідейно-тематичне спрямування, особливості жанру, композиції, сюжету, охарактеризувати образи. Розрізняють аналіз прозаїчного і поетичного творів.

Контекст (від лат. contextus — сплетення, з’єднання) — система значень та понять, яка виражає незмірно більше, ніж безпосередній сенс слів, які її складають. Контекст визначає єдність смислового змісту та мовленнєвої форми, закінченість смислового забарвлення, виражає ставлення того, хто говорить, до того, про що говориться.

Естетика — наука про чуттєве емоційне сприйняття дійсності, про діяльність, в основі якої є уявлення про красу та її результати, зокрема мистецтво. Вона заслуговує на увагу людини, адже дає знання, як поводитися у світі (етикет), як одягатися зі смаком, як красиво і зручно організовувати своє робоче місце (дизайн); сприяє розвитку духовного світу особистості і допомагає використовувати на практиці естетичні знання.

Наука естетика надає людині знання, формує творчі якості, потребу сприймати красу і отримувати від неї насолоду, бажання спілкуватися з мистецтвом і розуміти його.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Практикум з теорії літератури

Прочитайте визначення понять "естетика" і "контекст" і поясніть, як ви їх розумієте.

Пригадайте, що ви знаєте про аналіз літературного твору і проаналізуйте один з  творів (за вибором учителя чи школярів ). VІ. Підсумок уроку

Міні-дискусія «Що важливіше в житті сучасної людини: книги чи комп’ютер?»

Матеріал для обговорення.

З давніх-давен книги були у великій пошані. У Стародавньому Єгипті неохайного читача жорстоко карали за зіпсовану книгу.

Та пройшов час. З’явився комп’ютер, і, на жаль, усе менше стає дітей, які називають серед своїх захоплень читання книжок: усе більше підлітків віддають перевагу комп’ютеру. Постає питання: що ж із цих двох джерел інформації важливіше в нашому житті?

Деякі люди вважають, що комп’ютер забезпечує значно ширші можливості. Крім цього, в Інтернеті можна знайти будь-яку інформацію з усіх куточків земної кулі.

Проте жодна електронна мережа не замінить цікавої книги. Це найкращий друг і порадник, одвічне джерело мудрості. Звичайно,__ читання книжок вимагає більше зусиль, ніж натискування кнопок на клавіатурі комп’ютера. Але це дає значно кращі результати.

Читаючи книгу, ми відкриваємо для себе дивовижний світ знань. Хіба можна порівняти твори світових класиків: Шекспіра, Бальзака, Хемінгуея — з коротким викладом змісту цих книжок в Інтернеті?

На жаль, деякі підлітки проводять за комп’ютером багато годин, граючись та забавляючись. Їх не можна відірвати від цього заняття. Таке марнування часу погано впливає і на здоров’я, і на розвиток розумових здібностей.

Досить низький рівень має україномовний Інтернет. Він містить обмаль матеріалів про видатних письменників, майже відсутні їх твори.

Коли ти читаєш книгу, то поринаєш у чарівний світ її героїв, радієш і сумуєш разом із ними. Прочитані рядки надовго закарбовуються в нашій пам’яті.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

VІІІ. Домашнє завдання

Ознайомитися зі змістом родинно-побутових пісень, дослідити процес виникнення фольклору.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар